A 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet helyére egy új miniszteri rendelet lépett 2023 november 1-től. Az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet. Ebben a cikkben három lépésben áttekintjük a rendeletben foglalt előírásokat és az azok teljesítéséhez tett javaslatokat.
1. lépés
A megjelent rendelet 2023. november 1-től az új építésű vagy jelentős felújítás alá vont épületek esetén tartalmaz előírást.
9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról 4. §-a részletezi mely esetekben szükséges elektromos töltőpontot kialakítani vagy előkészíteni későbbi töltőpontok kialakítását.
A rendelet két esetet definiál, az új építésű épületet és a jelentős felújítás alá vont épületet.
Az új épület építése egyértelmű, de mit jelent pontosan a jelentős felújítás ebben az esetben?
- „A határoló szerkezetek összes felületének legalább a 25%-át érintő felújítás.
-
Meglévő épület jelentős felújítása vagy olyan bővítése esetén, ahol a bővítmény hasznos alapterülete meghaladja a bővítendő épület hasznos alapterületének 100%-át…”
A meglévő épületek közül egyelőre a nem lakáscélú épületekre vonatkozik az előírás, ám az is csupán 2025 január 1-től lesz rájuk érvényes, ha addig nem esnek – a fentiekben leírt – jelentős felújítás alá. Az ide vonatkozó rész a 9/2023. (V. 25.) ÉKM rendelet 10. § (4) bekezdésében található.
Az alábbi táblázatban összefoglaltuk a rendelet elektromobilitás elősegítésére vonatkozó részleteit.
A rendelet tehát a 10-nél több, épületen belül vagy közvetlenül az épület mellett elhelyezett parkolóval rendelkező épületekre tartalmaz előírásokat.
Az előkészítéssel kapcsolatban a rendelet két fogalmat használ:
- „elektromos csatlakozást biztosító létesítmény”
- „elektromos kábelek továbbvezetésére szolgáló szerkezetet”
A két fogalom praktikusan azt jelenti, hogy a létesítendő töltőberendezéseket ellátó villamos szekrényben az előkészített elektromos töltőpontokat biztosító elektromos töltőberendezéseknek megfelelő villamos leágazásokat kell készíteni. Valamint a később létesítendő elektromos töltőberendezések helyével ezt a villamos szekrényt össze kell kötni. Mindezt, a helyszín sajátosságai alapján védőcsővel, kábeltálcával, vagy egyéb villamos szabványok szerint alkalmazható megoldással.
Az így létesített „kábel továbbvezetésre szolgáló szerkezetet” a szabványok szerint jelölni és a későbbi felhasználásukra való megőrzésig megfelelően védeni kell.
2. lépés
A következő lépésben tekintsük át, hogy pontosan milyen berendezés tud megfelelni a rendeletben előírt követelményeknek.
A rendeletben említett telepítendő, vagy későbbi időpontban való telepítésüket előkészítendő elektromos töltőpont fogalmát a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény -ben találjunk.
Elektromos töltőpont:
„Az elektromos töltőberendezésen található töltőcsatlakozó, amely kizárólag egy elektromos meghajtású jármű villamosenergia-tároló rendszerének feltöltésére alkalmas egyidejűleg.”
Elektromos töltőberendezés:
„Olyan villamos berendezés, amely legalább egy darab normál vagy nagy teljesítményű töltőponttal rendelkezik.”
Normál teljesítményű töltőpont:
„Olyan elektromos töltőpont, amely a töltés folyamán legfeljebb 22 kW villamos teljesítmény leadására alkalmas, nem foglalja magában a 3,7 kW vagy annál kisebb villamos teljesítményű, háztartásban létesített, nyilvánosan nem hozzáférhető berendezéseket, vagy amelyek elsődleges rendeltetése nem az elektromos meghajtású járművek töltése.”
Nagy teljesítményű töltőpont:
„Olyan elektromos töltőpont, amely a töltés folyamán 22 kW-nál nagyobb villamos teljesítmény leadására alkalmas.”
Tehát a rendeletben foglalt elektromos töltőpont megvalósításának előírásával a rendeletet alkotó célja az elektromos autók töltésére fejlesztett elektromos autótöltő berendezések alkalmazása. Ezen töltőberendezések közül szabadon választható normál vagy nagy teljesítményű működésre képes berendezés.
3. lépés
Végül a telepítésre kerülő elektromos töltőberendezés üzemelési helyszínét kell megvizsgálni a lenti definíció szerint, ugyanis amennyiben a töltőberendezés a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény szerint nyilvános töltőberendezés lesz – vagy ennek eldöntése kapcsán bizonytalanság lenne – úgy érdemes az elektromos töltőberendezés kiválasztása előtt egy töltőberendezés üzemeltetővel felvenni a kapcsolatot.
Nyilvános töltőberendezés:
„Nyilvános töltőberendezésnek minősül minden olyan közterületen, közintézmény épülete mellett és közintézmény ügyfélparkolóiban, továbbá közforgalmú üzemanyagtöltő-állomásokon üzemeltetett elektromos töltőberendezés, amely az elektromobilitás felhasználók számára meghatározott azonosítási, használati és fizetési feltételek mellett megkülönböztetéstől mentesen hozzáférhető, valamint az olyan, közforgalom számára nyitott magánterületen vagy nyilvános parkolóban üzemeltetett elektromos töltőberendezés, amely az elektromobilitás felhasználók korlátozott köre számára, ellenérték megfizetése nélkül vagy meghatározott fizetési feltételek mellett hozzáférhető, ideértve a part menti villamosenergia-ellátást, ide nem értve a háztartásokban üzemeltetett elektromos töltőberendezést.”
Az ilyen típusú helyszínekre telepítendő elektromos töltőberendezések működtetéséhez, elektromos töltőberendezés üzemeltető meglétét írja elő a törvény. Az üzemeltető bevonása ebben az esetben a beruházó vagy a tulajdonos feladata.
Az elektromos töltőberendezés üzemeltetőnek a töltőberendezés tervezett üzembehelyezése előtt 75 nappal üzemeltetési engedély iránti kérelmet kell benyújtania. Ebben pedig több, a töltőberendezésre vonatkozó műszaki paramétert is meg kell adnia. Ebből következik, hogy még a kivitelezés megkezdése előtt rendelkezni kell a töltőberendezés üzemeltetésére kötött elektromos töltőberendezés üzemeltetői megállapodással, vagy engedéllyel.
Amennyiben a telepítésre kerülő töltőberendezés nem minősül a fenti fogalom szerint nyilvános töltőberendezésnek, akkor is javaslunk egy üzemeltetőt megkeresni. Vele át lehet beszélni a töltőberendezés működéséhez kapcsolódó egyéb beruházói vagy tulajdonosi elvárásokat és ezek teljesíthetőségét. Mint például az elvárt rendelkezésre állásra, vagy a felhasználók egyedi azonosítására, távoli segítségnyújtásra stb. vonatkozóan.
A Curb szakértői csapata szívesen fogadja és teljesíti ezeket a megkereséseket és nyújt az ügyfelei részére tanácsadást és üzemeltetési szolgáltatást.